Bio Abc és Büfé - Győr

Sárgadinnye

Sárgadinnye
(Cucumis melo)

 

Az Ázsiai eredetű sárgadinnyét gyümölcsként és gyógynövényként kezelik.
Álterméséért már 4000 évvel ezelőtt is termesztették
Perzsiában és Afrikában.

 

A sárgadinnye termesztéséhez a meleg hosszú nyarak járulnak hozzá legkedvezőbben. Ez a beérésének egy igen domináns feltétele, ugyanis az éghajlati hőmérséklet határozza meg a cukortartalmát is.

A sárgadinnye számos fajtája ismert. A fajtákat eltérő külső jegyeik alapján különböztethetjük meg, lehet sima, rücskös, hálós vagy barázdált, húsa narancsszínűtől a zöldes árnyalatú színekig terjedhet.

A sárgadinnyében sokféle vitamin- és ásványi anyag található, úgy, mint kalcium, foszfor, vas, nátrium, kálium, mangán, magnézium, réz, cink, kobalt és króm, valamint A-vitamin, niacin, riboflovin, tiamin, folsav és C-vitamin.
A sárgadinnyében található nagy mennyiségű ásványi anyag és béta-karotin erős gyógyhatással bír a különböző gyulladásos (főleg bél) és lázas megbetegedések ellen.

 

Kapcsolódó receptek:

 

Zöldbab

Zöldbab
(Phaseolus vulgaris)

 

„Csicseri borsó, bab, lencse,
Fekete szemű menyecske,
Ne menj haza este,
Mert megles a kecske,
Pattantyú.”

-
Népi mondóka -

 

A zöldbab egy igazán sokrétű paszulyfajta, amely a nyári hónapok egyik legértékesebb tápláléka. A világon az egyik legnagyobb területen termelt zöldségek egyike. Magyar területeken ismert nevei még a paszuly és a fuszulyka is.

A hüvelyesek családjába tartozó zöldbab Mexikóból származik, ahol az indiánok ősidők óta fogyasztották. Európába Amerika felfedezését követően került, de csak később vált széles körben közismertté és termesztetté.

A zöldbab viszonylag kevés fehérjét és szénhidrátot tartalmaz, ezért jelentős szerepet tölt be a különféle fogyókúrás étrendekben. A növény jelentős élelmirost-tartalommal bír, és értékes vitaminokat tartalmaz, úgy, mint B1-, B2-, és C-vitamin. A zöldbab az egyik legjobb táplálék a cukorbetegségben szenvedőknek, mert szabályozza az inzulin jelenlétét a vérben.

A fiatal zsenge bab hüvelyes formában, az érést követően kifejtett bab pedig szárazbabként fogyasztható leginkább. A zöldbab lényegesen könnyebben emészthető, mint a szárazbab. Zsenge korában nyomásra könnyen törik, hüvelye szálkamentes, húsos, a magvak fejletlenek és nedvdúsak.

 

Kapcsolódó receptek:

Paprika

Paprika
(Capsicum annum)

 

Kis kertemben zöldell sok szép paprika palánta, 
Forrásvízzel locsolgatom kis kannámból, máma. 
Amikor jó nagyra nőnek, leszakítok egyet, 
Körbejárom és megnézem, hogy melyik a legszebb.”
-
Géczi Kinga -

 

A zöld, piros vagy sárga színű paprika kedveli a meleg páradús klímát. Őshazája Dél-Amerika. A burgonyafélék családjába tartozik, a burgonya és a paradicsom rokona. A paprika első osztályú gyógyhatású zöldség- és fűszernövény.

A paprika első számú segítője az immunrendszernek. Magjában és belső felszínén futó erekben található kapszaicin és rokon vegyületei, valamint a gazdag C-vitamin tartalom erősíti a szervezet ellenállását a fertőzésekkel szemben. Bizonyos esetekben megszabadít a gyomorpanaszoktól, többek között azzal, hogy gátolja a kóros baktériumok megtelepedését az emésztőrendszer nyálkahártyáján. Gyógyhatásai közé tartozik még, hogy segít a vérkeringési zavarok helyreállításában, jó hatású a vénás és visszérbetegségeknél, erősíti a szív munkáját és a vérkeringést, megelőző hatású migrénben, javítja a látást, aktiválja a sejt- és a fehérje-anyagcserét, erősíti a kötőszöveteket, fokozza a mirigyek aktivitását és a libidót, valamint javítja a koncentrálóképességet.

Kertészetünkben többféle paprikát termesztünk, például a közismert TV paprikát vagy kaliforniai fajtáját is. Felhasználás idény szerint számtalanféleképpen lehetséges.

 

Kapcsolódó receptek:

Flavonoidok, keringésjavítók, szív- és érrendszeri problémákra

Flavonoidok, keringésjavítók, szív- és érrendszeri problémákra

A szabadgyökök instabil oxigénmolekulákat tartalmazó vegyületek, melyek hatalmas destruktív erővel rendelkeznek a szervezetben, ezek a következő kóros elváltozásokért lehetnek felelősek: öregedés, allergiák kialakulása, Alzheimer-kór, vérzések, tumorok, szürkehályog, diabétesz, szívproblémák és még sok betegség.

Az antioxidáns vegyületek megkötik a szabadgyököket, ezáltal megakadályozhatják, azok romboló hatásait.

Az öregedés, a genetikai adottságok, a környezeti ártalmak, a mozgásszegény életmód, a nem megfelelő táplálkozás, a dohányzás, az alkoholfogyasztás, valamint a gyógyszerek hatására szervezetünkben egyre kevesebb antioxidáns termelődik, tehát egyre több „külső segítségre” van szükség.

A kurkuma, a vörösszőlőmag és héj, a fekete, ill. sötét héjú gyümölcsök (pl.: fekete áfonya, ribizli, berkenye, bodza, meggy, stb.), az Omega 3-6-9 tartalmú olajok, a Q10 vegyületek magas antioxidáns tartalommal rendelkeznek, energiát adnak a sejteknek, segítik a szív működését, lassítják az öregedési folyamatokat, segítik a szervezet napi regenerálódását, a vér állagát és oxigénellátottságát javítják.