Koleszterincsökkentés

A koleszterin a zsírok közé tartozó szerves vegyület, a szervezet számára alapvetően fontos, nélkülözhetetlen alkotórész, minden sejt membránjának összetevője és többféle hormon kiindulási alapja is. Elsősorban a mellékvesekéreg hormonjai és a nemi hormonok képződnek belőle.

A koleszterin nagy részét saját szervezetünk állítja elő, a fennmaradó részt a táplálkozás útján juttatjuk be.

A koleszterin szintjét nem csak a genetikai adottságok határozzák meg, hanem az életkor, a túlsúly, a dohányzás, a mozgásszegény életmód, a nem megfelelő táplálkozás és a betegségek mellékhatásai.

Töménység szerint lehet magas sűrűségű (HDL), alacsony sűrűségű (LDL) és nagyon magas sűrűségű koleszterin (VLDL). A HDL –t védőfaktornak vagy jó koleszterinnek is hívják. A magas koleszterinszint a vérben szív- és érrendszeri megbetegedések, szívinfarktus, stroke, embólia, trombózis okozója lehet (ezt főleg az LDL okozza).

Az érfalakban lerakódik, hozzákapcsolódnak különböző más anyagok (pl: Ca, egyéb sók) és plakkokat alkotnak, melyek megkeményítik az erek falait, illetve lezárhatják azokat, ennek hatására kialakulhat a magas vérnyomás, az érelzáródás és további súlyos, életveszélyes állapotok is (pl.: infarktus, agyvérzés). A magas koleszterinszintet nem feltétlen az állati zsírok és fehérjék (pl.: szalonna, tojás, kacsazsír) fogyasztása okozza, így a vegetáriánus életmódot folytatók között is előfordulhatnak ezek a kóros elváltozások.

A koleszterin csökkentésében nagyon fontos az életmód tudatos megváltoztatása és a napi szintű testmozgás, valamint a megfelelő táplálkozás.

Rendkívül fontos az Omega 3-6-9 tartalmú olajok, zsírok, A- és E-vitaminok bevitele a szervezetbe, melyek csökkentik az LDL illetve a triglicerid szintet, elősegítik az LDL illetve a zsírsavak oxidációjának gátlását, hozzájárulnak a „jó”, tehát a HDC koleszterin szintjének emeléséhez.